logo wereldvanmachines          Start       Contact

code atis

atis

atis

atis

ATIS decoder met een Arduino

Binnenvaart marifoons moeten zijn voorzien van ATIS.
ATIS is de techniek om de callsign van een vaartuig via de marifoon te verzenden.
Dit callsign wordt in de marifoon geprogrammeerd en wordt bij het loslaten van de spreeksleutel verzonden. Op een scanner hoor je dit als een brrrpp geluidje.
Voordeel van ATIS is dat instanties zoals kustwacht en verkeerscentrales gelijk kunnen zien wie er zojuist sprak. En om te zorgen dat er alleen gebruik gemaakt wordt van goedgekeurde apparatuur is ATIS verplicht en de boetes hoog als je het niet hebt.

Als ik thuis aan het werk ben heb ik meestal een scanner met de marifoon kanalen bijstaan.
Gewoon leuk om te luisteren en ben ik toch een beetje op het water voor mijn gevoel.
Heel erg vaak wordt de meldpost IJsselmeer opgeroepen voor een marifoon test van een of ander pleziervaartuigje. In het zeilseizoen vele malen per dag. Als meldpost zou ik er gek van worden.
Steevast is dan het antwoord "Luid en duidelijk, ATIS wel/niet zichtbaar".
Ok, en wat is die ATIS dan? Ik wil ook die ATIS zichtbaar zien, gewoon voor de leuk.

Het burp geluidje moet gedecodeerd worden. Dus aan de hobby maar weer.
Om even technisch te gaan, het signaal wordt in verschillende toontjes verstuurd.
Je kent het piep gekraak geluid van de modem nog wel. ATIS gaat niet anders.
Voor het coderen naar geluid en terug van geluid naar bitjes bestaan chips.
Kan ook via software maar via een chip is makkelijk en goedkoop en geen omkijken naar.
De bitjes kan in een computer, Raspberry, Arduino etc verwerkt worden voor verder gebruik.

Echter dat werkt niet.. ATIS gebruikt net een ander protocol, CCITT V.23 protocol ipv standaard Bell 202.
Het verschil is dat de toontjes net op een andere hoogte liggen dan de standaard chips op werken. Natuurlijk zijn ook hier wel chips voor maar duur en bijna niet meer te vinden.
Een van die standaard chips is de FX614 chip die vroeger veel werd gebruikt voor Bell 202.
Die zijn er genoeg maar niet bruikbaar. Gelukkig is er een broertje, de FX604.
Nog moeilijk aan te komen maar die is speciaal voor CCITT v23. Dus ATIS!
Afijn, nadat ik 10 van de FX604p gescored had ben ik gaan experimenteren.

Het FSK signaal uit de scanner werd in de chip gevoerd en ik hoopte een mooie bitreeks als output.
Helaas was dat niet zo. Ondanks het zeer diep bestuderen van de datasheet lukte het mij verder niet.
De uitvoer was te vuil en was niet te verwerken. Na verschillende pogingen kwam ik niet verder.
Tot het moment dat ik de FX614 datasheet en de FX604 datasheet ging vergelijken.
De chips zijn vrijwel identiek alleen de te gebruikte toonhoogten zijn anders.
Al snel had ik een decoder voor een FX614 nagebouwd en daar de FX604 in gezet.
Wow, het werkt want ik zie bitreeksen!

Atis decoder

Nu ik bitreeksen heb moet ik deze nog vertalen naar ATIS berichten.
Het ATIS protocol heb ik terug kunnen vinden in het document "ITU-R Report M-1159".
En dan na een hoop geprogrammeer, testen en geklooi heb ik eindelijk beeld weten te maken.
Grootste leerpunt was om de chip goed te laten werken moet het ATIS signaal enorm worden versterkt.
Het signaal uit de discriminator of tape uitgang op mijn scanner was veel te zacht.
Ook het marifoon signaal moet schoon zijn. Weinig ruis of gekraak graag want anders ontstaan er fouten.
Hieronder de schakeling die ik gebruikt heb en hieroven een foto van de decoder.

Atis decoder

Het is onwijs leuk om de decoder te hebben bijstaan. Nu zie ik welk schip het was.
Op Marinetraffic de callsign opzoeken en ik weet gelijk alles. Kan ik van genieten.
Het ATIS signaal blijkt toch best wel foutgevoelig en decoderen gaat vaak mis.
In mijn software heb ik een deel van de foutcode uitgezet om meer te ontvangen.
Sommige letters vervang ik dan door een ? en dat is voor mij goed genoeg.

Atis decoded  Atis decoded

Kan ik hier verder wat mee? Nou eigenlijk niet. Ik zie nu wat de kustwacht en de verkeerscentrales zien.
Een idee is om een bord bij de uitgang van de jachthaven te hangen die kanaal 31 decodeert.
Als je bij uitvaren even de mic inknijpt zie je als het goed is je eigen ATIS op het bord.
Hoef je daar de verkeerscentrale niet mee lastig te vallen.
Koppelen aan het internet en snel de scheepsgegevens erbij zoeken en ook op het bord.

Atis decoded

De FX604p chips heb ik er nog een paar van liggen voor het geval je zelf aan de gang wil gaan.
Mocht je interesse hebben, ze kosten een tientje per stuk.
Stuur een berichtje in het contact formulier en ik stuur ze naar je toe.



Solozeiler deed het Webdesign en alle content is © auteursrechtelijk beschermd door "solozeiler.nl".